4. 1. 2023

Podľa skutočnej udalosti, Nella Kubišová, Papierový svet, 2022

štvrtok 1. decembra 2022

Podľa skutočnej udalosti (Eva Ava Šranková, Dominika Bedecsová, Pavel Šoral)

Anotácia

3 autori, 33 príbehov, 314 rokov. Tri čísla, ktoré stručne, ale zato veľmi výstižne opisujú túto knihu.

Ako ľudia sa už od počiatku snažíme prekonávať vlastné limity. Odjakživa sme museli vzájomne spolupracovať a často i bojovať s prírodou. No najmä za pomoci nej sme sa dokázali posúvať krok po kroku na ceste ľudskej evolúcie a zdarne sa dopracovať až do dnešného bodu.

Pri dosahovaní svojich cieľov a snov museli zvádzať boj s prírodou aj protagonisti 33 príbehov vychádzajúcich zo skutočných udalostí. Bola to práve príroda, čo ich dostala do situácií na hrane života a smrti. No zároveň opäť len príroda stála za tým, že tieto doslova beznádejné okamihy nakoniec prežili.

Všetci hrdinovia dokázali pozoruhodne zareagovať na nečakané, ba priam nezvládnuteľné okolnosti, vďaka čomu úspešne zdolali takmer všetky prekážky, ktoré sa im postavili do cesty, a získali tak ďalšiu šancu na život. Napriek bezmocnosti svoj boj nevzdali a ukázali obrovskú dávku odhodlania a nezlomnú vôľu žiť.

Príbehy vás prevedú 314 rokmi, so začiatkom v roku 1704 a koncom v roku 2018. Zavedú vás do každého kúta našej planéty: na nehostinné púšte a rozbúrené moria, do veterných hôr aj do nepredvídateľných jaskýň, do horúcich dažďových pralesov aj do mrazivých arktických končín. Počas čítania budete mať husiu kožu, budete sa potiť aj mrznúť a s hlavnými hrdinami budete cítiť hlad aj smäd.

Týchto 33 neuveriteľných príbehov napísali traja autori, pričom každý z nich píše iným štýlom a tónom. Každý príbeh vám bude predstavený v úplne inom svetle a z iného pohľadu – a aj to robí túto knihu výnimočnou.

Názov:  Podľa skutočnej udalosti

Autor:

• Eva Ava Šranková,
  •
    • Dominika Bedecsová,
    •
      • Pavel Šoral

Žáner: Beletria

Počet strán: 320

Rok vydania: 2022

Vydavateľstvo: Interez Media

Hodnotenie: 5/5 ★

Recenzia

Jedným slovom - MILUJEM!

Keď som ponuku na tento recenzný výtlačok prijala, nečakala som od toho extrémne veľa. Myslela som si, že to budú nejaké obyčajné príbehy, ktoré ma nebude baviť čítať. Avšak opak bol pravdou a tentoraz som sa na svojom predsudku pekne popálila.

Hneď prvý príbeh ma úžasne vtiahol do knihy a navodil ma na vlnu, na ktorej som sa držala naozaj počas celej knihy. Príbeh slúžil ako predloha pre vzniknutie knihy o Robinsonovi Cruesovi, ktorý je nám všetkým veľmi dobre známy. Na začiatku tejto a aj každej ďalšej kapitoly nájdete kresbu, ktorá je naozaj krásne prepracovaná a tematická ku každému jednému príbehu. Mám veľmi rada, keď sú knižky ako také niečím obohatené a nie je to len bohapustý text. Naozaj musím povedať, že to dotvorilo skvelú bodku za už tak skvelými a fascinujúcimi príbehmi.

Stretla som sa tu naozaj so všetkým možným... od príbehov plných láskavosti, až po príbehy plných hlúposti, v ktorých hralo viac rolu šťastie ako rozum, ale poviem vám, že som si každý jeden užila rovnako.

Čo ma neskutočne milo prekvapilo bolo, že niekoľko príbehov som už aj poznala a touto cestou som si osviežila pamäť a vryla si do nej aj množstvo nových detailov. Medzi moje obľúbené patrí rozhodne príbeh o "nepotopiteľnej Molly Brown". Ja som neskutočným milovníkom Titanicu, ako aj celkovo takýchto krásnych romantických príbehov. Podľa mňa každý fanúšik tohto filmu toto meno započul a niečo sa mu v mysli vynorí. Naozaj som netušila o jej hrdinskom skutku, ktorý sprevádzal potopenie Titanicu a o to viac som šťastná, že som sa o ňom mohla dozvedieť.

Nájdete tu príbehy nie len zo Zeme, ale aj z vesmíru. Určite vám niečo hovorí slovné spojenie "Houston, máme problém." Viete ako vzniklo? Ak nie, tak tu to nájdete rozobraté do detailov. Vedela som, že kedysi bola do vesmíru vyslaná letka v Apolle 13, aj že táto misia bola neúspešná, avšak nejako som si neprepojila tieto dve veci a pritom túto vetu vo svojom bežnom živote používam. Netušila som, s akými detailmi sa museli ľudia na tejto misii popasovať a dávam klobúk dole nie len pred nimi, ale všetkými ktorí im pomohli vrátiť sa domov.

Nedá mi nespomenúť niektoré príbehy, ktoré boli dokonca sfilmované a možno ich niektorí z vás aj videli. Napríklad príbeh o Yossim Ghinsbergovi, ktorý prežil nejakú dobu v pralese. Tento film si môžete pozrieť v hlavnej úlohe s Danielom Radcliffom, ale poviem vám, mne pri niektorých scénach naozaj dvíhalo žalúdok.
Ďalej tu máme príbeh Rugbyového tímu, ktorí havarovali v Andách. Niekedy si človek pokladá otázku, že čo by urobil preto, aby mohol prežiť. Oni si ju kládli tiež a prežili len vďaka tomu, že sa z nich stali kanibali. V tejto situácii je mi nevoľno len na to pomyslieť, avšak keby som bola v situácii, kedy si mám vybrať smrť, alebo život, dlho by som nad touto voľbou nepremýšľala.
A v neposlednom rade by som chcela vyzdvihnúť príbeh Arona Ralstona, ktorého skutočný príbeh bol spracovaný do filmovej adaptácie s názvom 127 hodín. Ja sama som ho nikdy nevidela celý, avšak dodnes mám v hlave živú predstavu o tom, o čom bol. Tento človek si hrdinsky sám amputoval končatinu len preto, aby prežil a dostal sa z kaňonu v Colorade, v ktorom zostal uväznený.

Každý jeden z týchto príbehov je pre mňa neskutočnou inšpiráciou. Spomenula som iba niektoré, avšak v knižke je ich plno. Tiež by som chcela povedať, že to, ako boli príbehy napísané a spracované štylisticky a grafiky, bolo geniálne. Čítanie ma vôbec nenudilo a neboli len to len samé fakty, ako by ste možno čakali. Nájdete tu aj útržky rozhovor s danými ľuďmi, citácie ich výrokov a podobne.

Som naozaj neskutočne šťastná za to, že táto kniha bude mať miesto na mojej poličke a verím tomu, že to nebolo posledný raz, ktorý som ju držala v ruke. Chcem si aj naďalej pripomínať príbehy týchto ľudí, ktorý ma budú inšpirovať v mojom každodennom živote.

Za zaslanie knižky na recenziu ďakujem veľmi pekne INTEREZ MEDIA :)