Choď na obsah Choď na menu

11. 8. 2013

Úteky

uteky.jpgZuzana Šedá

Úteky

Ikar, 2013

Vysokoškoláčka Tereza chce pôsobiť bohémsky bezstarostne. Touto hrou nechce oklamať len svoje okolie, ale predovšetkým seba. Miluje spolužiaka Šimona, ktorý však svoju pozornosť venuje viacerým dievčatám. Keď to Tereza zistí, je už neskoro. Bolesť zo sklamania by možno časom pominula a Tereza by si z mysle vygumovala minulosť. Vzťah so Šimonom však nezostal bez následkov a Tereza je postavená pred vážne rozhodnutie, pred ktorým sa ujsť nedá. V ťažkých chvíľach je jej oporou Leo – spolubývajúci a zároveň priateľ z detstva. Paradoxne je aj takmer jediným spojením s minulosťou, pred ktorou sa Tereza snaží uniknúť. Leo pozná jej desivé tajomstvo a tým je s ňou pevne zviazaný. Pomáha jej z pocitu povinnosti alebo ju miluje? Podarí sa Tereze vyrovnať so spomienkami, ktoré sa neodbytne derú na povrch? Dokáže prijať vlastný život taký, aký je, a prestane pred ním utekať?

Príbeh ako zo života, ktorý rozhodne nenudí, ba veľmi pobaví vďaka nezameniteľnému štýlu Zuzany Šedej. Autorka svojím rozprávačským štýlom majstrovsky vťahuje čitateľa do deja, kde okrem vnútorného sveta hlavnej hrdinky a jej irónie či trpkej sebairónie sledujeme osobné peripetie niekoľkých ďalších osôb, úzko spätých s Terezou. Vierohodne vykreslené nielen duševné pochody hlavnej postavy a prepracované charaktery jednotlivých postáv robia knihu natoľko zaujímavou, že sa od nej nedá odtrhnúť. Ak však hľadáte sladkú romancu a v závere klasický happyend, zabudnite, pretože ich nenájdete, a to je dobre, lebo inak by koniec vyznel klišéovito a to by Tereze a ani autorke nepristalo. :-)

Úteky zaujmú svojou originalitou a humorom. Autorke sa nedá uprieť, že humorné situácie, ktorými príbeh prešpikovala skrz-naskrz zvládla skvele, a knihu radia k ľahko stráviteľným románom určeným nielen na letné čítanie.

Ak sa chcete pobaviť, a tiež tak trochu aj zamyslieť, knihu určite odporúčam a dodávam, že nie je určená iba ženám.

E. A. Šranková